Onze visie op lesgeven
Didactisch handelen
De klas zien wij als veilige basis. Hier werken wij aan de basisvaardigheden die wij hoog in het vaandel hebben staan. Vanuit een activerende directe instructie zorgen wij voor een heldere opbouw in de lessen zodat de leerlingen zich vaardigheden en kennis goed eigen kunnen maken. Daarbij is ruimte voor het eigen tempo van leerlingen, differentiatie zorgt voor maatwerk.
Naast klassikaal onderwijs vindt ook onderwijs in groepjes plaats en werken leerlingen individueel. Er is ruimte voor onderzoekend leren en zelfstandig werken. Daarnaast zetten we gevarieerde werkvormen in zodat leerlingen op verschillende manieren kunnen leren en
zich kunnen ontwikkelen. Met het oog op onze kernwaarde samen, is de inzet van coöperatieve werkvormen vanzelfsprekend.
Het GIP-model helpt ons om voor iedereen binnen de groep de structuur te bieden die nodig is om op elk niveau zelfstandig te kunnen werken.
Pedagogisch handelen
Ook ons pedagogisch handelen ligt in lijn met onze kernwaarden. Wij zijn ons als leerkrachten bewust van onze voorbeeldfunctie. Ons voorbeeldgedrag wordt zichtbaar in ons handelen. Dat houdt onder meer in dat wij respectvol omgaan met onze leerlingen, de
ouders en elkaar. Ons pedagogisch handelen kenmerkt zich ook doordat wij niet direct oordelen en een open houding hebben. Wij hechten eraan dat we afspraken nakomen en vragen dit ook van onze leerlingen.
Wij hebben oog voor de verschillen tussen onze leerlingen en passen zowel ons pedagogisch als didactisch handelen daarop aan. Leerlingen worden bij ons gezien en gekend. Van daaruit kunnen wij hen beter uitdagen om tot groei te komen in de manier
waarop zij leren en zich kunnen ontwikkelen.
Vanuit de kernwaarde samen en de visie dat we samen sterker zijn dan alleen, dagen wij leerlingen uit om zowel zelfstandig als samen invulling te geven aan leren. Dit is één van de zaken waarop we met onze leerlingen reflecteren.