Digitaal leren
Stichting Meerwerf heeft ervoor gekozen om op alle scholen gebruik te maken van GoogleWorkspace For Education en Chromebooks.
Op de Margrietschool is er voor alle leerlingen van groep 3 t/m 8 een Chromebook beschikbaar. Dit apparaat wordt in groep 4 t/m 8 ingezet om via de leeromgeving van Gynzy de lesstof van onze rekenmethode ‘De Wereld in Getallen 5’ en de spellingmethode van ‘Taal Actief’ digitaal te verwerken.
Het grote voordeel van digitale verwerking d.m.v. Gynzy is het adaptieve karakter. Dat houdt in dat het programma tijdens het werken voortdurend berekent wat het niveau van de leerling is. De resterende opgaven worden hierop aanpast. Iedere leerling werkt hierdoor volledig op zijn/haar eigen niveau. De leerkracht heeft tijdens de les al een duidelijk overzicht over de resultaten en kan hierdoor sneller en gerichter hulp bieden.
Daarnaast worden de Chromebooks ingezet voor het aanleren van een aantal 21e -eeuwse vaardigheden (21st Century Skills), zoals digitale vaardigheden, informatievaardigheden en mediawijsheid. De leerlingen hebben toegang tot hun eigen opslagruimte en diverse apps en leren te werken in de ‘cloud’. Belangrijk blijft dat er voldoende afwisseling is tussen het digitaal werken en het werken op papier.
Ook in groep 1 t/m 3 wordt gebruik gemaakt van Chromebooks. De leerlingen oefenen één tot enkele korte momenten per week met de educatieve software van lesmethodes die in de groepen worden gebruikt.
Digitale schoolborden
We gebruiken touchscreens, digiborden, om ons onderwijs te verrijken en het leren leuker en effectiever te maken. Alle groepen beschikken over een digibord dat kan worden gebruikt om we gebruiken om de lessen op een interactieve manier te ondersteunen:
- Websites en software maken leren leuker en interactiever.
- Filmpjes en muziekfragmenten brengen lessen tot leven.
- Met interactieve teksten en presentaties wordt de lesstof verduidelijkt.
- Leerkrachten kunnen gegeven instructies opslaan en later hergebruiken.
- Leerlingen, zelfs de jongsten in groep 1/2, kunnen zelfstandig met het digibord werken: Ze spelen spelletjes en doen andere activiteiten om spelenderwijs te leren.
Veilig internet en mediawijsheid
Onze leerlingen hebben een eigen Google-account. Het account geeft toegang tot Google Workspace for Education. De accounts van de leerlingen worden overkoepelend beheerd. De verschillende functies die via Google Workspace for Education beschikbaar zijn, kunnen op afstand en per groep aan- en uitgezet worden. Op deze manier kunnen wij de instellingen zodanig aanpassen dat ze passend zijn voor de verschillende leeftijdsgroepen.
In groep 1 t/m 3 worden de Google-accounts gebruikt om m.b.v. een plaatjeslogin in te kunnen loggen op een Chromebook.
Via internet is ‘de wereld’ met één druk op de knop binnen handbereik. In tegenstelling tot een lesboek of een informatief boek uit de bibliotheek hebben we weinig greep op de informatie die via internet beschikbaar is. Daarom maken wij op school gebruik van een filter. Dit filter blokkeert websites die niet voor leerlingen geschikt zijn.
Naast deze technische beveiliging vinden wij het erg belangrijk om bewustwording bij onze leerlingen te creëren. Het op een veilige, verantwoorde manier omgaan met internet is een onderdeel digitale geletterdheid. We willen kinderen de vaardigheden leren die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Hoe kun je informatie vinden en verwerken? Wat zijn sociale media en hoe kun je er veilig mee omgaan? Hoe worden media gebruikt en welke invloed hebben ze?
In alle groepen wordt aandacht besteed aan mediawijsheid en veilig internetgebruik. Dit houdt o.a. in dat er met de kinderen duidelijke afspraken worden gemaakt over het gebruik van internet, waarbij er ook gesproken wordt over waarom deze afspraken belangrijk zijn. De gemaakte regels en afspraken worden samengevat in een internetprotocol dat aan het begin van het schooljaar door de leerlingen van groep 4 t/m 8 wordt ondertekend.